Ce înseamnă SEO? Ghid pentru începători

by Sergiu Bungărdean • actualizat în 28 iulie 2018
Topic: Optimizare SEO
Subiecte abordate:

1. Ce înseamnă SEO?
2. Ce este SEO On-Page?
3. Ce este SEO Off-Page?
4. Ce este White Hat SEO?
5. Ce este Black Hat SEO?
6. De ce este important SEO?
7. Cum să faci SEO?

Ce înseamnă SEO?

Termenul SEO provine din limba engleză (Search Engine Optimization) și se referă la optimizarea site-ului pentru a primi trafic organic din motoarele de căutare.

Probabil cel mai important aspect al traficului organic este faptul că e gratuit, astfel că nu trebuie să plătești pentru fiecare vizită pe site-ul tău.

Adică așa cum funcționează Facebook Ads sau Google Ads (ex Google Adwords), unde ești nevoit să scoți bani din buzunar pentru fiecare click.

M-am tot gândit dacă aș mai putea adăuga ceva aici, dar cred că am fost destul de clar.

Trecem mai departe.

Ce este SEO On-Page?

Optimizarea SEO On-Page se referă la tehnici care se aplică exclusiv pe site-ul propriu, fără nicio influență externă (link-uri, mențiuni, etc).

Această optimizare face referire atât la conținut, fie că e vorba de text sau imagini, cât și la codul HTML al paginii.

SEO On-Page are rolul de a-i ajuta pe utilizatori și pe motoarele de căutare să:

Înțeleagă mai bine conținutul paginii

Catalogheze pagina drept relevantă pentru anumite cuvinte cheie

Considere pagina utilă

Ce este SEO Off-Page?

Optimizarea SEO Off-Page presupune acțiunile care nu sunt efectuate direct asupra site-ului, însă care au un impact în pozițiile organice.

Cea mai cunoscută și utilizată tehnică de Off-Page SEO este link building-ul. Obiectivul link building-ului este creșterea numărului de backlink-uri.

Backlink-uri = link-uri provenite de pe alte site-uri spre site-ul propriu

Google consideră backlink-urile ca pe niște voturi de încredere. Dacă site-ul A trimite link spre site-ul B, atunci acesta "ii acordă un vot de incredere".

Ce sunt backlink-urileSursă foto: Moz

Totuși, este foarte importantă și calitatea acestora backlink-uri.

Un link de pe un site cu vechime de 3 ani, cu mulți vizitatori, actualizat frecvent și care atrage deja trafic organic, este mult mai valoros decât unul de pe un site nou, cu conținut copiat și care nu are la rândul lui alte backlink-uri.

Ce este White Hat SEO?

White Hat SEO are la bază tehnici și strategii care respectă întocmai cerințele motoarelor de căutare și sunt focusate pe oferirea unei experiențe plăcute utilizatorilor.

De cele mai multe ori aici discutăm despre conținut calitativ, orientat și scris pentru utilizator, backlink-uri obținute într-un mod natural sau folosirea corectă a meta tag-urilor.

Optimizarea SEO White Hat este mult mai dificilă decât cea Black Hat, deoarece necesită timp și răbdare, însă rezultatele durează și sunt pe măsura așteptărilor.

Ce este Black Hat SEO?

Black Hat SEO se referă la tehnici de manipulare a algoritmului Google, obiectivul fiind obținerea unor poziții cât mai fruntașe în căutări.

Aici nu se ține cont de utilizator, iar conținutul de cele mai multe ori este unul slab calitativ.

Se încearcă folosirea în aceeași pagină a cuvântului cheie excesiv, pentru o poziție mai bună în Google. De asemenea, se pune keyword-ul principal în tag-urile H1, H2 sau H3 chiar dacă este relevant sau nu, cu același scop ca și cel de mai sus.

Și multe altele de acest gen.

În ceea ce privește backlink-urile, în principal se cumpără sute sau chiar mii, de pe site-uri total irelevante, toate având la bază același cuvânt cheie.

Tehnicile Black Hat nu au viață lungă în 2018, algoritmul Google fiind unul foarte avansat și aproape imposibil de păcălit.

De ce este important SEO?

SEO este foarte important deoarece este o sursă de trafic gratuită care îți poate aduce clienți într-o manieră ușoară.

Principalul avantaj SEO în bătălia cu alte canale este dat de intenția exactă avută de utilizatori. Ca să înțelegi mai bine îți voi da un exemplu practic.

Gândește-te că ai un site de anunțuri auto și vrei să atragi mai multe persoane interesate să-și cumpere o mașină.

Dacă vrei să încerci publicitatea prin Facebook, vei fii nevoit să targhetezi oameni interesați de industria auto și lucruri de genul acesta.

Am eu însă nevoie neapărat de o mașină dacă am dat like unei pagini din acest domeniu?

Nu, nici vorbă.

Dar dacă fac o căutare pe Google folosind cuvintele cheie "anunțuri auto" sau "mașini de vânzare", este destul de clar că sunt interesat să-mi cumpăr o mașină.

Tipuri de căutari pe GoogleTipuri de căutari pe Google. Sursă foto originală: Modgirl

Cum să faci SEO?

Probabil aceasta ți se pare cea mai interesantă întrebare de până acum, iar asta pe bună dreptate.

Răspunsul este însă unul mult mai complex decât pare.

Totuși, o să încerc să-ți spun câteva lucruri principale.

Scrie doar conținut de calitate

Nu publica articole pe blog doar de dragul de a o face.

E mult mai util un articol de 2000 de cuvinte, bine scris, care într-adevăr ajută utilizatorul, decât 10 articole de 200 de cuvinte pe care le scrii în speranța că mai primești ceva trafic.

Asigură-te că optimizarea On-Page este făcută corect

Deja știi ce înseamnă asta, deoarece ți-am explicat mai sus. Însă nu ți-am dat prea multe detalii.

Partea bună e că am scris recent un articol pe tema asta, pe care dacă-l citești vei știi ce ai de făcut.

Îl găsești chiar la început, sub titlu (Topic: Optimizare SEO).

Atrage backlink-uri relevante de pe site-uri autoritare

"Content is king" este doar parțial adevărat. Asta deoarece în SEO ai nevoie și de o queen. Iar această queen sunt backlink-urile.

Fără backlink-uri este foarte greu să ocupi poziții bune pentru cuvinte cheie competitive.

Partea bună este că dacă tu scrii conținut de calitate pe care îl și promovezi, șansele de a obține backlink-uri în mod natural sunt mult mai mari decât dacă ai niște articole slabe și neinteresante.

Dar îți promit că voi scrie un articol mai complex și despre link building în perioada următoare.

Cam atât pentru acest articol.

Am încercat să explic cât mai simplu posibil principalele lucruri care țin de SEO și pe care cred că ai nevoie să le cunoști dacă ești la început de drum.

Totuși, sunt dispus să actualizez acest articol ori de câte ori este nevoie.

Tocmai de asta te rog să-mi scrii în comentarii ce anume ai vrea să știi, și în funcție de întrebare fie îți voi răspunde personal, fie voi actualiza articolul.